سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون مطالعات بسیج دانشجویی

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
گشت و گذار در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب از نگاه دکتر حداد عادل(دوشنبه 88 آذر 30 ساعت 4:24 عصر )

رهبر معظم انقلاب اسلامی غیر از فقه و اصول و معارف اسلامی که در سنت تحصیلی ایشان، رسمی و درسی و جزو مطالعات تحقیقی و پژوهشی ایشان به حساب می‌آید، از ابتدای زندگی میدان وسیعی را برای مطالعه پیش چشم داشته‌اند.

این قلمرو مطالعاتی در درجه نخست شامل ادبیات می‌شود که بخشی از مطالعات ایشان را شکل می‌دهد. خصوصاً شعر که ایشان برای آن اهمیت زیادی قایلند و در درک لطایف و ظرایف شعری هم استاد هستند؛ نقد شعر می‌دانند و از جوانی در مشهد در حلقه‌های شعرخوانی و نقد شعر شرکت می‌کردند. ایشان در عالم شعر فارسی کاملاً به‌روز هستند. بسیاری از جوان‌ها که ذوق و نبوغی در شعر از خودشان نشان می‌دهند، نزد ایشان شناخته شده هستند.

حوزه دیگر مطالعات ایشان ادبیات داستانی ایرانی و خارجی است؛ اعم از داستان بلند یا داستان کوتاه. شاید بی‌سابقه و بی‌نظیر باشد که یک مجتهد و مرجع و فقیه از چهل پنجاه سال پیش رمان‌های بزرگی چون «دُن آرام» شوخولف با ترجمه به‌آزین و یا آثار رومن رولان مانند «جان شیفته» را خوانده باشد و نسبت به آن‌ها ارزیابی دقیقی داشته باشد.

قلمرو دیگر مطالعاتی ایشان آثار روشنفکری دوران معاصر است.  ایشان جریان روشنفکری معاصر ایران خصوصا در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را به‌خوبی می‌شناسند و آثار نمایندگان این دوران را خوانده‌اند. شاید نزدیک‌ترین آن‌ها به طیف مذهبی‌ها، آل احمد باشد. ایشان با شخص آل احمد و با آثار و افکار او آشنا بوده و جایگاه او را در جریان روشنفکری و سبک او را در نثر فارسی کاملاً می‌شناسد. رهبر انقلاب اسلامی با عقبه‌ و تبار روشنفکران معاصر که نویسندگان و روشنفکران عصر مشروطه هستند هم  آشنا هستند. برای نمونه در این زمینه کتاب «ماجرای روشنفکران اولیه» مورد توجه ایشان است.

حوزه دیگر مطالعاتی ایشان، تاریخ خصوصا تاریخ ایران است. ایشان شناخت قابل توجهی از رجال و افراد مؤثر در تحولات معاصر- دوران قاجار و بعد از آن تا به امروز- دارند. گاهی که خدمت ایشان صحبت می‌کنیم و از شخصیتی صحبت به میان می‌آید، می‌بینیم ایشان کاملاً شناخت دارند و به فلان کتاب ارجاع می دهند

از دیگر حوزه‌های مطالعاتی رهبر انقلاب، تاریخ شفاهی خصوصا آثار برآمده از انقلاب اسلامی است. از جمله‌ آثار مورد توجه ایشان در این زمینه می‌توانیم به «خاطرات احمد احمد» و «خاطرات عزت‌شاهی» و کتاب‌های «همپای صاعقه»، «دسته‌ یک» و «دا» اشاره کنیم.

فارغ از مطالعه کتاب‌های به‌روز علوم سیاسی، ایشان توجه خاصی به آثار و کتاب‌های علمی و اسلامی، مطالعات مرتبط با سیره و فلسفه دارند و مجلات گوناگون علمی، فرهنگی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف را نیز با علاقه و جدیت می‌خوانند.

از جمله ویژگی‌های ایشان در کتاب‌خوانی، مداومت است. گذشته از مطالعات کاری در مورد موضوع‌های اساسی کشور، ایشان نوعاً شب‌ها پیش از خواب مطالعه سبک می‌کنند. این غیر از مطالعه سنگینی است که برای درس خارج فقه‌ یا ایراد یک سخنرانی می‌کنند. مطالعه آخر شب برای ایشان در واقع برای رفع خستگی و به‌عنوان تفریح ذهنی مطرح است.  این غیر از مطالعه‌هایی است که ایشان به اعتبار مسؤولیت در نظام و جایگاهشان به عنوان رهبر و مرجع دارند

ایشان متنوع می‌خوانند و البته زیاد.  یکی دیگر از خصوصیات ایشان کتاب‌خوانی فعال است. به گونه‌ای که هنگام مطالعه، مطالبی را در حاشیه‌ کتاب یادداشت می‌کنند.  بعد از این‌که ایشان کتابی را خواندند، دفتر ایشان آن را مشخص می‌کند و یادداشت‌های ایشان را بر این کتاب‌ها ثبت و ضبط می‌کنند

برگرفته از سایت خبرگزاری کتاب ایران



  • کلمات کلیدی : کتاب، حیطه مطالعاتی مقام معظم رهبری
  • » کانون مطالعات
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    گشت و گذار در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب از نگاه دکتر حداد عادل
    وحدت حوزه و دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری
    بدون شرح!
    شیوه نامه سیر مطالعاتی
    پیام امام به مناسبت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
    سبد اندیشه اول کانون
    سبد اول سیر مطالعات
    دفتر اول نقشه راه کانون
    چی چی صحبت بکنیم؟
    جهت اطلاع
    پژوهشی در سلسله جلسات مقام معظم رهبری
    کلید پیشرفت، علم است
    ده فرمان
    بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس خبرگان ( 1388)
    گِله از خود
    [همه عناوین(23)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 1  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 3  بازدید
    مجموع بازدیدها: 51003  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پیام‌رسان ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    » لینک دوستان من «
    » دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    » اشتراک در خبرنامه «