سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون مطالعات بسیج دانشجویی

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
مسئله علوم انسانی(چهارشنبه 88 شهریور 11 ساعت 4:43 عصر )

در بین این مجموعه‏ى عظیم دانشجوئى کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوى دولتى و آزاد و پیام نور و بقیه‏ى دانشگاه‏هاى کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانى‏اند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینه‏ى علوم انسانى، کار بومى، تحقیقات اسلامى چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینه‏هاى علوم انسانى مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزى که معتقد به جهان‏بینى اسلامى باشد و بخواهد جامعه‏شناسى یا روانشناسى یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو براى این رشته‏ها میگیریم؟ این نگران کننده است. بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه‏هائى هستند که مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانى را ترجمه کنیم، آنچه را که غربى‏ها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بى‏اعتقادى به مبانى الهى و اسلامى و ارزشهاى خودمان را در قالبهاى درسى به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلى مطلوبى نیست. این از جمله‏ى چیزهائى است که بایستى مورد توجه قرار بگیرد؛ هم در مجموعه‏هاى دولتى مثل وزارت علوم، هم در شوراى عالى انقلاب فرهنگى، هم در هر مرکز تصمیم‏گیرى که در اینجا وجود دارد؛ اعم از خود دانشگاه‏ها و بیرون دانشگاه‏ها. به هر حال نکته‏ى بسیار مهمى است.( دیدار با اساتید دانشگاهها هشتم شهریور 88)

بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان(4/6/88)
بیانات مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاهها(8/6/88)



  • کلمات کلیدی :
  • » کانون مطالعات
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    افسران جوان(پنج شنبه 88 شهریور 5 ساعت 2:3 عصر )

    دانشجویان عزیز، افسران جوان ایران و جمهوری اسلامی در جبهه مقابله با جنگ نرم دشمنان و جریان شیطانی متکی بر زور و تزویر و پول هستند.(پنجم شهریور 88)



  • کلمات کلیدی :
  • » کانون مطالعات
    »» نظرات دیگران ( نظر)

    چراغ های رابطه را روشن کنیم( تشکیلات 1)(شنبه 88 مرداد 31 ساعت 3:39 عصر )

    یادداشت های تشکیلات، حاصل گزینش هایی مدبرانه از کلام اندیشمندان اسلامی در موضوع تشکیلات است. این گزینش ها به همت دوستان گرداننده نشریه فتیان صورت پذیرفته است. فتیان نشریه ای است که قرار بود بیست شماره منتشر شود و به ادبیات سازی در حوزه تشکیلات بپردازد. یکی از اتفاقاتی که در بستر شبکه های تشکیلاتی فکری فرهنگی باید رخ دهد و اتفاقا جای آن بسیار خالی است توزیع، باز تولید و مصرف (به دست مخاطب رساندن) محصولات فکری فرهنگی تولید شده است. با این نیت در کانون مطالعات سازمان بسیج دانشجویی سر آن داریم که تا حد ممکن چراغهای رابطه را روشن کنیم. محصولات متناسب با نیازها را شناسایی و توزیع کنیم و آنجا که محصول متناسب با نیازهایمان را نیافتیم به تولید آنها بپردازیم. صراط و سایت کانون انشاء الله بستری برای این تولیدات خواهد بود. این نقل با اجازه ای که نشریه در صفحه آغازین خود مبنی بر" ذکر مطالب با درج ماخذ بلامانع است" صورت می پذیرد.

    آغازین بخش این سلسله یادداشت ها، بخشی از سرمقاله نشریه فتیان، با عنوان (( چراغهای رابطه را روشن کنیم)) به قلم محسن حسام مظاهری است.

    سی سال از انقلاب می‌گذرد …

    و با وجود خیل عظیمی از مراکز و سازمان‌ها و تشکل‌های فعال مذهبی، سیاسی، فرهنگی و… هنوز نمی‌توان از وجود تعریفی واحد و معیار از فعالیت تشکیلاتی در عرصه‌ی فرهنگ دینی و انقلابی سخن گفت. تعریفی با چفت و بست‌های محکم. تعریفی با کارآمدی لااقل یک دهه. تعریفی با مُعَرِفانی مشخص.

    سی سال از انقلاب می‌گذرد …

    و هنوز فعالان و مدیران فرهنگی از فقدان مباحث نظری، کاربردی و تئوریک در زمینه‌ی کار تشکیلاتی رنج می‌برند. و هنوز هرکدام بر اساس تجارب فردی و محدود خود و با مدل آزمون و خطا پیش می‌روند.

    سی سال از انقلاب می‌گذرد …

    و هنوز این تشکل‌ها و گروه‌ها و مجامع مختلف در عین آن‌که افقی مشابه دارند و بر مسیری یک‌سان ره‌سپارند، اما با هم حرف نمی‌زنند، داد و ستد نمی‌کنند، راه تعامل نمی‌دانند، سر هم‌فکری و هم‌راهی ندارند و خلاصه «چراغ‌های رابطه خاموش است»!

    سی سال از انقلاب می‌گذرد …

    و هنوز خیلی سوال‌های ابتدایی در راه فعالیت فرهنگی، پیِ پاسخ می‌گردند. هنوز بر راه‌های منتهی به بن‌بست، بر کوره‌راه‌ها، چندین ردپاست. چه، ره‌سپاران امروز را کاری با ره‌سپاران دیروز و پریروز نبوده است! چنین است که بسیاری ردپاها را که دنبال می‌کنی به یک دایره می‌رسی. و چنین است که سال‌ها با شور و شوق فعالیت می‌کنی و به خیال خود تکلیفی که برعهده‌ات است را ادا می‌کنی، اما فرجام کار، زیر پا همان ضربدری را می‌بینی که نقطه‌ی آغاز حرکتت را نشان می‌دهد!

    سی سال از انقلاب می‌گذرد …

    و حالا، در آستانه‌ی دهه‌ی چهارم، دیگر ادامه‌ی روند بر مدار تکرار پیشین، صعب‌تر از هر زمان می‌نماید و ضرورت بازاندیشی و بازتعریف ضروری‌تر از هر وقت.

    زایش «فتیان» حاصل چنین دغدغه‌هایی است.



  • کلمات کلیدی :
  • » کانون مطالعات
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    گشت و گذار در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب از نگاه دکتر حداد عادل
    وحدت حوزه و دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری
    بدون شرح!
    شیوه نامه سیر مطالعاتی
    پیام امام به مناسبت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
    سبد اندیشه اول کانون
    سبد اول سیر مطالعات
    دفتر اول نقشه راه کانون
    چی چی صحبت بکنیم؟
    جهت اطلاع
    پژوهشی در سلسله جلسات مقام معظم رهبری
    کلید پیشرفت، علم است
    ده فرمان
    بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس خبرگان ( 1388)
    گِله از خود
    [همه عناوین(23)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 5  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 2  بازدید
    مجموع بازدیدها: 51009  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پیام‌رسان ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    » لینک دوستان من «
    » دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    » اشتراک در خبرنامه «