سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون مطالعات بسیج دانشجویی

Powerd by: Parsiblog ® team. ©2006
شیوه نامه سیر مطالعاتی(شنبه 88 آذر 14 ساعت 3:45 عصر )

هو العالم

دوستان عزیز عمدتاٌ کارهای پر سر و صدا و چشم پرکن یا اصطلاحاٌ تبلیغی- ترویجی ساده تر از کارهای کم اما مستمر هستند. و ما بسیجیان در این سالها عمدتاٌ با این سنخ از کارها خو گرفته ایم. مثلاٌ به هر ضرب و زوری شده نمایشگاه را برگزار یا همایش را برپا می کنیم، اما انصافاٌ چند بار تا به حال با خودمان فکر کرده ایم با همان توان چگونه می توانیم کارهای موثرتری بکنیم. ناسلامتی قرار است ما با نوآوری و شکوفایی راههای میان بر را کشف و بپیمائیم. چه کنیم که بیشتر عادت کرده ایم که حرفهای جدی را شوخی بگیریم یا بالکل بی خیال شویم. اما چه می شود کرد که صحنه نبرد عوض شده است و فریاد این عوض شدن صحنه را بیش از پانزده سالی است که حضرت آقا فرموده اند؛ آنجا که از تهاجم، شبیخون، و ناتوی فرهنگی گفتند. آنجا که به لزوم بصیرت و بحثهای عوام و خواص پرداختند. آنجا که از وظیفه افسران جنگ نرم گفتند.  اما ما یا نمی شنویم یا خدای ناکرده نمی خواهیم بشنویم. درد دل ما با خودمان طولانی است فعلاٌ همین مجمل بس. و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

اما بعد، بسته ای که در دست شماست حاصل زحمات جمعی از دوستان دانشجوی شما در کانون مطالعات است. بگذریم که راه افتادن کانون و تبیین چهارچوبها و راه افتادن نشریه و برگزاری دوره حنفاء و تدوین کلیات سیر مطالعاتی و کتاب ماه و طرح برگزاری دوره های از راه دور در این هفت، هشت ماه گذشته از سال چگونه انجام شد. (ان شاء الله در وقت مقتضی به عرضتان خواهد رسید.) آنچه ما را امیدوارتر به ادامه راه می کند همت شما در راه اندازی کانون های مطالعات در حوزه ها و پایگاههای بسیج دانشجویی است. حتما کتابچه" این یک ضرورت تاریخی است" را پیش از هر کاری مطالعه بفرمایید تا بدانید این حرفها در بسیج دانشجویی من عندی نیست و ما سعی کرده ایم آنچه او می گوید و می خواهد بکنیم. مطالعه جزوه "این راه رفتنی است" ضرورت و چگونگی راه اندازی کانون را خدمتتان طرح می کند .این جزوه را می توانید از وبلاگ کانون دانلود نمایید.

این هم کمکی برای راه اندازی حلقات مطالعاتی:

 

  1. مسئولین کانون های مطالعات در دانشگاه ها باید خود اهل مطالعه بوده و تمام کتاب ها و نشریات مقرر شده در یک ماه را مطالعه کنند. این هم استنادات دینی این سخن: علیکم انفسکم، لم تقولون ما لا تفعلون، کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم. خوب است یاد بگیریم اگر قرار است دیگران را به معروفی (مطالعه کردن) امر کنیم خود عامل به آن باشیم و بالعکس!
  2. ابتدا از نزدیکان شروع کنیم (و انذر عشیرتک الاقربین) جهت تشکیل هسته های مطالعاتی از دوستان و اعضای شورای پایگاه و حوزه شروع کنید.
  3. فراموش نکنیم ابزار مقابله با جنگ نرم دشمن بصیرت است؛ بصیرتی که از مطالعه، تفکر، هم اندیشی و اخلاص حاصل می شود.
  4. سعی کنید در ابتدا گروه های پنج نفره تشکیل دهید. یکی، دو تا،... تا فعلاً حداکثر پنج گروه (کم من فئه قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله).
  5. در هر گروه یک نفر به عنوان سر گروه انتخاب کنید. (هیچ دو نفری نیستند مگر اینکه یکی امام دیگری است.)
  6. سر گروه باید پیگیر، اهل مطالعه، دارای شرح صدر، و توان اداره ی جلسات باشد. (خواندن دعای شرح صدر در قنوت نمازها به سرگروهها توصیه می شود)
  7. کل محتوای ارائه شده به عنوان مقرری یک ماه را به ترتیبی که هر ماه توأم با سبد اندیشه نزدتان ارائه می شود به چهار قسمت تقسیم کنید هر قسمت را اعضای گروه، قبل از جلسه به خوبی مطالعه کنند و اگر نکته یا سوالی دارند در حاشیه­ی کتاب با خط خوانا بنویسند.
  8. هر هفته یک جلسه دو ساعته تشکیل دهید و در آن ابتدا به طرح بحث پرداخته و سپس به نقدها و نکات و سوالات بپردازید. حتماً کتاب ها را همراه داشته باشید و نکات نوشته شده در حاشیه آن را طرح کنید.
  9. در انتهای جلسه سر گروه کاربرگ مباحثه را تکمیل نماید. سرگروه پیگیر باشد که حتماً هر هفته جلسه تشکیل شود و اعضا حضور حداکثری داشته و با مطالعه در جلسه شرکت نمایند.
  10. یادآوری های پیامکی، تلفنی و حضوری مفید است. (فذکّر ان الذّکر تنفع المؤمنین)
  11. تعداد کتاب ها کم است پس توجه کنید فقط زمانی آنها را امانت بگیرید که آنها را مطالعه می کنید و پس از اتمام مطالعه بلافاصله به هم گروهی دیگر بدهید. هر گروه حداقل یک کتاب را مطالعه می کند. جمع خوانی هم روش بدی نیست.
  12. سعی کنید زمان جلسه را روز ثابتی در هفته قرار دهید. پنج شنبه یا جمعه نباشد چرایش را بماند عرض خواهیم کرد.
  13. ظهرها قبل از نماز یا بعد از نماز وقت نسبتاً مناسبی است که همه می توانند در جلسه حضور داشته باشند.
  14. در جلسه با وضو حاضر شوید تا نظام تکوین شما را مدد رساند. جلسه را با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و تلاوت دسته جمعی سوره ای کوتاه از قرآن آغاز کنید.
  15. اگر مکان جلسه مسجد دانشگاه باشد بهتر است (رسول الله از بین دو حلقه عابدان و عالمان در مسجد، اهل علم را برگزیدند.)
  16. در مباحثه از بلند کردن صدا بپرهیزید (لاترفعوا اصواتکم)و سعی شود همه اعضاء راجع به موضوع جلسه نظرات خودشان را اعلام نمایند.
  17. سعی کنید نظر مخالف را با سعه صدر و دقت گوش دهید و ابتدا آن را به خوبی فهم کنید سپس اگر نقدی داشتید با رعایت آداب نقد بیان کنید.
  18. مسئول کانون در پایان هفته کاربرگ های مباحثه را جمع­آوری و جمع­بندی نماید و اگر می تواند راهنمایی کند، یا پاسخ سوالی را بگوید؛ در جلسه بعد گروه مرتبط شرکت کرده و به طور مختصر در حد یک ربع تا بیست دقیقه طرح بحث نماید.
  19. اگر مسئول کانون بتواند یکی از اساتید معارف یا انقلاب اسلامی دانشگاه یا امام جمعه یا جماعات ترجیحاً باسود و جوان را بیابد و هر هفته کلاسی برای رفع اشکال با حضور همه اعضای گروه ها و با محوریت مقرری مورد مطالعه برگزار کند عالی است.
  20. مسئولین کانون ها مشخصات اساتید راهنما را به سازمان بفرستند.
  21. می توانید از اساتید راهنما برای شناخت و جذب دانشجویان دغدغه مند در کانون کمک بگیرید.
  22. مسئولین کانون در هر دانشگاه یا دانشکده در پایان هر ماه با جمع بندی مباحث ارائه شده و تکمیل کاربرگ مربوطه به شرکت در جلسه شورای کانون مطالعات ناحیه اقدام کنند. (طی جلسه ای در سازمان قرار شد مسئولین تربیت و آموزش نواحی این وظیفه را به انجام برسانند. شما از آنها مطالبه کنید.)
  23. سبد اندیشه ای که خدمتتان ارائه می گردد برای تشکیل حداقل دو گروه کافی است اگر توانستید تعداد بیشتری را پای کار بیاورید به میل کانون ایمیلی بفرستید تا سهمیه تان افزایش یابد.

  

این قلیل توان ما بود. اکنون منتظر همتهای بلند شما هستیم.



  • کلمات کلیدی :
  • » کانون مطالعات
    »» نظرات دیگران ( نظر)


    لیست کل یادداشت های وبلاگ
    گشت و گذار در کتابخانه شخصی رهبر انقلاب از نگاه دکتر حداد عادل
    وحدت حوزه و دانشگاه از منظر مقام معظم رهبری
    بدون شرح!
    شیوه نامه سیر مطالعاتی
    پیام امام به مناسبت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
    سبد اندیشه اول کانون
    سبد اول سیر مطالعات
    دفتر اول نقشه راه کانون
    چی چی صحبت بکنیم؟
    جهت اطلاع
    پژوهشی در سلسله جلسات مقام معظم رهبری
    کلید پیشرفت، علم است
    ده فرمان
    بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان مجلس خبرگان ( 1388)
    گِله از خود
    [همه عناوین(23)][عناوین آرشیوشده]

     RSS 
     Atom 

    بازدیدهای امروز: 2  بازدید
    بازدیدهای دیروز: 2  بازدید
    مجموع بازدیدها: 50934  بازدید
    [ صفحه اصلی ]
    [ پیام‌رسان ]
    [ پست الکترونیک ]
    [ پارسی بلاگ ]
    [ درباره من ]

    » لینک دوستان من «
    » دسته بندی یادداشت ها «
    » آرشیو یادداشت ها «
    » اشتراک در خبرنامه «